...po godzinach...LEGO®


| Strona główna | MOCe | Kolekcja | Linki | Kontakt | mapa | |góra|


www.lugpol.pl


MOCE

Challenge 1

Challenge 2

Dźwig 1

Dźwig 2

Shrimp

Star 266

8448 Alternativ


Wypadki


 








Druga potyczka myśli LEGOtechnicznej miała charakter nieco siłowy. Postanowiliśmy przeprowadzić zawody sumo i opierając się na typowych regulaminach obowiązujących przy tego typu zawodach przystąpiliśmy do budowania. W zasadzie w zawodach sumo biorą udział pojazdy autonomiczne, sterowane m.in. klockiem RCX, my jednak postanowiliśmy zbudować maszyny sterowane przy pomocy manipulatorów wykonanych (a jakże:)) z klocków. Tym razem przy konstruowaniu pojazdów przyjęliśmy następujące wytyczne:
  • pojazdy nie mogą być większe niż kwadrat o boku równym 14LU (długość pojemnika na baterie)
  • pojazdy nie mogą ważyć więcej niż 0,5kg
  • sterowanie pojazdami ma się odbywać przy pomocy standardowych pojemników na baterie
Do walki wystawiłem dwie maszyny: jedną z napędem gąsienicowym, a drugą z napędem kołowym. W obu wypadkach wykorzystałem maksymalną dozwoloną wielkość pojazdu (14LU x 14LU).
Pojazd gąsienicowy
Do napędu wykorzystałem gąsienice 680c01 i silniki 71427, po jednym na każdą stronę. Obroty silnika zredukowałem w stosunku 3/1, a przeniesienie napędu wykonałem z pomocą łańcucha. Napędzane było tylko jedno koło z trzech, po których przesuwała się gąsienica. Reszta konstrukcji to stelaż nadający pojazdowi odpowiednią sztywność i stanowiący podstawę dla dodatkowego obciążenia. Z przodu obciążenie stanowiły dwa klocki 73090, z tyłu zaś pojemnik na baterie wykorzystany tu tylko jako balast.
Pojazd kołowy
Choć wizualnie większy, także spełnia wymogi gabarytowe. Silniki 71427, również po jednym na każdą stronę, napędzały koła z oponami 49,6 x 26 poprzez przekładnię zębatą 1/5, przy czym napędzane były wszystkie cztery koła. Tu także reszta konstrukcji służyła nadaniu sztywności i odporności na udary mechaniczne. Pojemnik na baterie również został wykorzystany jako balast
Manipulator
Typowe sterowanie pojazdami gąsienicowymi zwykle odbywa się poprzez niezależne sterowanie gąsienic (lub kół) z prawej i lewej strony pojazdu i najczęściej dokonuje się tego przy pomocy dwóch niezależnych dźwigni. Pedro zastosował taką właśnie metodę w swoim manipulatorze.
Moja wersja manipulatora opiera się na tej zasadzie, postanowiłem jednak, że będę się posługiwał tylko jedną dźwignią, która zapewni mi możliwość sterowania pojazdem we wszystkich kierunkach. Sposób działania jest nieco podobny do pracy starego typu joysticka z komputerów ośmiobitowych. Pożądany kierunek jazdy uzyskuje się ustawiając dźwignię w odpowiednim położeniu. Przesunięcie dźwigni do przodu powoduje załączenie obu silników, natomiast przesunięcie do przodu i w lewo lub w prawo powoduje załączenie wybranego silnika i wykonanie manewru skrętu w wybraną stronę. Tak samo steruje się jazdą do tyłu przesuwając dźwignię do tyłu lub do tyłu i w prawo (lub lewo).


Przed rozpoczęciem zawodów nastąpiło ważenie zawodników. Postanowiliśmy, że wszystkie startujące maszyny będą ważyły tyle samo i pewne rozbieżności w wadze skorygowaliśmy przy pomocy dodatkowych baterii lub nakrętek M6. Arenę, na której odbywały się pierwsze walki zaaranżowaliśmy na fragmencie parkietu, wyklejając taśmą izolacyjną kwadrat o boku ok.80cm.

Już pierwsze starcie pokazało kto będzie zwycięzcą turnieju. Mój pierwszy (gąsienicowy) zawodnik został zepchnięty tak szybko, że nawet nie zdążyłem obmyślić żadnej strategii walki. Podobnie było z moim drugim zawodnikiem, choć tu zmagania trwały trochę dłużej. No cóż, kluczem do zwycięstwa była odpowiednia przyczepność pojazdów do podłoża. Niestety gąsienice na gładkim podłożu po prostu się ślizgają nie znajdując oparcia dla swych drobnych wypustek, natomiast opony zastosowane w mojej drugiej maszynie miały chyba trochę za dużą powierzchnię styku i nacisk jednostkowy na podłoże był mniejszy niż u konkurencji :).

Po pierwszej serii zmagań przenieśliśmy się na stół z obrusem, gdzie mogłem trochę powalczyć, choć wynik był raczej łatwy do przewidzenia: "gąsienica" bez szans, "kołowiec" - ciężko wywalczony, kruchy remis. Kolejna tura odbywała się również na stole, ale po zdjęciu obrusu, bo okazało się, że obrus powodował w moim "kołowcu" ścieranie się bieżnika opon :)). Poza tym wprowadzaliśmy pewne wariacje, aby wypróbować różne pomysły. Okazało się, że "gąsienica" może wygrać, jeśli jest odpowiednio dociążony, że obie moje maszyny działając razem mogą stawić czoła przeciwnikowi i nawet wygrać, że zmiana przełożenia w pojeździe Pedra i tak nie dawała mi wielkich szans. Jedna z moich strategii walki zakładała atak na bok przeciwnika i próbę jego zepchnięcia, ale niestety i ta metoda nie dawała zwycięstwa, co najwyżej remis. Kształt pojazdów powodował,że zaraz po zetknięciu się, obie maszyny ustawały się centalnie naprzeciw siebie, utrudniając lub uniemożliwiając jakiekolwiek manewry. Pedro zastosował później u siebie małą innowację w postaci dodatkowego klocka z przodu swego pojazdu. Klocek ten miał za zadanie wsunąć się pod przód pojazdu przeciwnika powodując jego lekkie uniesienie i w konsekwencji utratę przyczepności.

Mój LEGOjoystick w ferworze walki niestety kilkakrotnie uległ rozpadowi, poza tym zdarzało się, że zbyt mocno naciśnięty przycisk zatrzaskiwał się, powodując niezamierzony sposób poruszania się sterowanego pojazdu, co dodatkowo źle wpływalo na na moje decyzje i powodowało zupełnie chaotyczny przebieg walki. Poza tym nie mogłem wykonywać szybkich skrętów, gdyż w odróżnieniu od manipulatora Pedra, u mnie przy skręcaniu można sterować tylko jednym silnikiem. Obsługa tego manipulatora w sumie nie jest zbyt intuicyjna i wymaga wyczucia, ale przy odrobinie wprawy może być dość skutecznym sposobem sterowania pojazdów.






















Materiały dodatkowe i linki

www.workshop3d.com

www.24tooth.com

American SUMO Rules




|góra|
©2003 - 2006
Darek Mróz

Witryna nie jest sponsorowana, autoryzowana przez firmę LEGO® ani żadną inną. Wszystkie nazwy i znaki firmowe należą do ich właścicieli i używane są wyłącznie w celach informacyjnych.
This is an independent site not authorized or sponsored by the LEGO®Group
LEGO®Fair Play
Witryna wygenerowana przy pomocyWEBinsta