...po godzinach...LEGO®


| Strona główna | MOCe | Kolekcja | Linki | Kontakt | mapa | |góra|


www.lugpol.pl


KOLEKCJA

jak naprawić 

zablokowany silnik 71427

nieprzewodzące kabelki

uszkodzony amortyzator 32181







silnik 71427 nie da się obrócić
Z problemem nieobracającego się silnika spotkałem się przy okazji zakupu używanego zestawu 8479 Barcode Truck. Obydwa silniki, które wtedy kupiłem, miały tę samą przypadłość: nie można było obrócić silnikiem ani po podłączeniu zasilania, ani przy próbie ręcznego pokręcenia osią silnika. Najpierw rozejrzałem się w Inecie, bo być może ktoś już przerabiał ten temat i znalazłem kilka stron opisujących wnętrze silników oraz sposoby dostania się do środka. Niestety nie były one dla mnie zbyt dobre, bo zanadto niszczyły korpus, tak więc nie pozostało nic innego, jak tylko samemu spróbować rozwiązać ten problem. Więc po kolei:

1.Otwarcie tylnej pokrywy korpusu silnika

w otwory zaznaczone strzałkami wsuwamy wkrętak powodując ugięcie zaczepów i lekkie wysunięcie się pokrywy. Kiedy już górną część zaczepów mamy odblokowaną, ostrożnie odchylamy pokrywę i wysuwamy tak, aby uwolnić dolne zaczepy. Jeżeli przypadkiem wypadnie Wam jakiś element, to będzie to najprawdopodobniej transil zabezpieczający silnik i inne elementy przypięte do niego przed przepięciami. Na razie nie ma się co martwić, bez niego silnik też będzie działał :)

2. Wyjęcie korpusu silnika z obudowy

W wypadku silnika 71427 teraz musi nastąpić ingerencja w konstrukcję całego zepołu. Trzeba usunąć plastikowe zgrzewy mocujące metalowy korpus silnika do obudowy. Ja usunąłem te zgrzewy przy pomocy płaskiego wkrętaka niejako je zeskrobując. Po tych czynnościach nadszedł czas na trochę siłowe działanie. Opierając oś silnika na stole, należy plastikową obudowę przesunąć w dół. Nie ma się co obawiać, że uszkodzi się oś silnika, po wysunięciu zauważycie, że opiera się ona o korpus, uniemożliwiając jakiekolwiek uszkodzenia. Dobrze jest natomiast przytrzymać palcem górną część korpusu silnika tak, aby palec opierał się o szczotki wirnika. Zwracam uwagę na delikatne wykonanie tych szczotek, dlatego ważne jest, aby przy wyciąganiu korpusu silnika z obudowy nie spowodować przedwczesnego odzielenia się szczotek od korpusu. Wraz z korpusem silnika powinien bez problemu wysunąć się element ze stykami do kabelków.

3. Usunięcie szczotek wirnika

Przed tą operacją można usunąć oś silnika, a w zasadzie ostatni element wewnętrznej przekładni, aby nie przeszkadzał w dalszych czynnościach (jeśli wcześniej sam się nie oddzielił :))
Na tym etapie demontażu można pójść dwiema drogami: albo wcześniej odlutować druciki lub blaszki doprowadzające zasilanie do wirnika i dopiero potem delikatnie ściągać cały zepół szczotek z korpusu, albo zrobić to bez odlutowania drucików lub blaszek. Odlutowanie daje większą swobodę ruchów i ułatwia ściągnięcie szczotek, choć ja to zrobiłem bez lutowania. Przy ściąganiu zespołu szczotek trzeba go podważyć w miejscach poniżej punktów lutowniczych, najpierw z jednej, potem z drugiej stronyi należy uważać, aby nie pogiąć delikatnych wąsików(?) dotykających komutatora wirnika.

4. Dalszy demontaż

Po ściągnięciu zespołu szczotek trzeba usunąć metalową okrągłą płytkę która stanowi górny magnes stojana. Trudno jest ją usunąć, bo jest mocno spolaryzowana magnetycznie. Ja umocowałem cały korpus w imadle i podważyłem płytkę wkrętakiem tak, aby nie uszkodzić uzwojeń wirnika.
Teraz przyjrzyjcie się uważnie miejscom, które widać poprzez uzwojenia wirnika. Zobaczycie prawdopodobną przyczynę problemu z silnikiem. U mnie był to metaliczny pył, który wypełniał przestrzenie wokół wirnika, skutecznie uniemożliwiając jakikolwiek jego obrót. Skąd ten pył się tam wziął? Dwie ostatnie fotografie wyjaśniają chyba wszystko. Według mnie firma, która wykonała podzespoły do silnika niezbyt przyłożyła się do obróbki galwanicznej dolnego magnesu.
Niezależnie od tego, skąd się ten pył tu wziął, trzeba go usunąć. I znowu można zrobić to na kilka sposobów. Na początek spróbowałem usunąć pył przy pomocy wkrętaka, delikatnie usuwając go z przestrzeni pomiędzy uzwojeniami. Zwracam uwagę na ostrożne przystawianie wkrętaka do otworu w uzwojeniu, bo siła z jaką magnes przyciąga jego końcówkę jest na tyle duża, że można stracić kontrolę i końcówka uderzy w uzwojenie, mogąc go uszkodzić. Założyłem sobie też oś końcową silnika, aby mieć możliwość próbowania, czy da się już obrócić wirnikiem. Próbowałem też niejako wypłukać ten nieszczęsny pyłek, ale niestety nie poddawał się, bo był przyklejony do magnesu będącego pod uzwojeniami. Pozostało więc żmudne i delikatne wydłubywanie pyłu spomiędzy uzwojeń. Kiedy dało się już obrócić wirnik, cała operacja przebiegała nieco szybciej.
W jednym silniku to wystarczyło,aby obracał się swobodnie, w drugim jednak należało wyciągnąć wirnik

5.Wyjęcie wirnika

Wyjęcie wirnika wiąże się z potrzebą oddzielenia zębatki od osi wirnika i tu natrafiłem na spore problemy. Udało mi się ściągnąć tą zębatkę, ale niestety została ona nieco uszkodzona i jak się później okazało były małe problemy z jej prawidłową pracą . Generalnie nie polecam ściągania tej zębatki, a jeśli już ktoś bardzo chce to niech nie próbuje opierać wirnika od strony komutatora, bo niestety komutator ulegnie zniszczeniu i wtedy silnik na części zamienne... :)).
Po ściągnięciu wirnika może się ukazać jeżasto nastroszony element dolnej płytki magnesu i ta płytka również da się oddzielić od korpusu silnika, dzięki czemu trochę łatwiej przebiega jej oczyszczanie.

6. Montaż

Kiedy już uporamy się z oczyszczeniem dolnego magnesu pozostaje wykonać montaż wszystkich podzepołów. Przebiega on z zasadzie w odwrotnej kolejności od demontażu i nie powinno być większych problemów przy składaniu. Tych, co zdjęli zębatkę z osi wirnika uczulam na potrzebę przyklejenia jej podczas montażu do osi wirnika, bo inaczej oś będzie się kręcić w jej wnętrzu nie dając napędu na pozostałe zebatki przekładni. Ja zastosowałem kropelkę cyjanopanu i to wystarczyło.
Kolejny ważny moment podczas montażu to zamocowanie i ewentualne zlutowanie zespołu szczotek wirnika. Zwracam uwagę na delikatne wykonanie szczotek i ich skłonność do wygięcia. Jeśli już cały zespół jest na miejscu warto go przykleić delikatnie do płytki górnego magnesu, dzięki czemu łatwiej będzie wsunąć cały korpus w obudowę. Przy wsuwaniu korpusu trzeba zwrócić uwagę na prawidłowe ustawienie płytki zasillania aby trafiła ona w szczeliny obudowy. Po złożeniu korpusu i plastikowej obudowy warto wykonać próbne włączenie zasilania aby sprawdzić prawidłowość montażu mechanicznego i elektrycznego.
Może się zdarzyć, że niestety po jakimś czasie silnik znów zostanie zablokowany i wtedy całą operację trzeba powtórzyć jeszcze raz, choć powtórne czyszczenie powinno pójść nieco szybciej i tego pyłu powinno być mniej.




 
































Linki


Lego Motor repair Mattijs, Stef en Robbert Mientki

Lego Motor internals
Philippe Hurbain

LEGO
Mindstorms™ Internals Russell Nelson

Inside LEGO Mini Motor #5225 Hari Wiguna

|góra|


©2003 - 2006
Darek Mróz

Witryna nie jest sponsorowana, autoryzowana przez firmę LEGO® ani żadną inną. Wszystkie nazwy i znaki firmowe należą do ich właścicieli i używane są wyłącznie w celach informacyjnych.
This is an independent site not authorized or sponsored by the LEGO®Group
LEGO®Fair Play
Witryna wygenerowana przy pomocyWEBinsta